sluiten X

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

Terug

Moet in de EU publiek toegankelijke informatie overeenstemmen met de algemene voorwaarden van het bedrijf ?

Evert

Ik vind 17 vormen terug van "false advertising" maar geen antwoord op mijn vraag omdat men het enkel over reclame heeft. Mijn vraag gaat echter over informatie. Mag een bedrijf info op z'n website zetten (hebben staan) die niet klopt (grofweg gelogen is) en is het dan toch gedekt door z'n algemene voorwaarden zolang die vaag genoeg zijn of voldoende ambiguïteit scheppen ?

Voorbeeld 1: Als je op deze knop klikt krijg je "x" aan prijs "y" (terwijl het bedrijf weet dat het algoritme dat ze achter die knop staken nooit "x" als resultaat zal geven, de knop is bewust zo gemaakt dat men "x" nooit zal krijgen) Volstaat het hier als bedrijf om in de T&C te stipuleren dat "x" afhankelijk is van verschillende factoren en dat het bedrijf het recht behoudt om "x" te veranderen zonder voorafgaande kennisgeving. M.a.w. mag je valse beloftes maken en online, zwart op wit, met voorbedachte rade liegen tegen klanten?

Voorbeeld 2: Als je datavolume is opgebruikt, kan je gratis verder surfen aan een verlaagde snelheid. Hoe los mag je als bedrijf omgaan met het woordje 'kan' in die zin? Volstaat het dat 1 op een miljoen gebruikers inderdaad gratis verder surft en de rest betaalt volgens tarieven die weliswaar toegankelijk, doch zeer moeilijk te vinden zijn voor een klant of eenieder die de website niet zelf gemaakt heeft? Want je zou hier kunnen argumenteren dat ze geen belofte maken maar slechts een mogelijkheid vermelden, iets is niet maar kan zijn. Mag je als bedrijf zulke zinnen vetgedrukt op je website of app zetten en dan iets totaal anders in de T&C en in de kleine lettertjes van het contract, zonder een sterretje (of cijfertje of iets anders) met verwijzing naar voorwaarden of verduidelijking toe te voegen aan die zin? En ben je als bedrijf in je recht als je een product op die manier aanprijst maar wel euro's per megabytes factureert aan klanten die verder surfen nadat hun datavolume is opgebruikt (zonder hen eerst te verwittigen)?


  

Deze vraag heeft nog geen antwoord